Noviny |
- První část programu je zaměřena na seznámení s novinářskou prací, s tvorbou novin. Studenti si zkoušejí připravit číslo vlastního periodika podle daných pravidel. Proběhne i krátká tisková konference.
- V diskusi nad hotovými výtvory se probírají témata - pracovní tým redakce, kdo za co odpovídá, co je to cílová skupina, novinářská etika, bulvár, rozdíl obsahu zpráv v deníku a týdeníku, náklad, uzávěrka,...
- Druhá část programu pracuje s tvorbou "veřejného mínění" a navozuje modelovou situaci, kdy se dvě skupiny mají mezi sebou domluvit. Studenti vyzkoušejí, nakolik je člověk ovlivňován jednostrannými informacemi. Jsou vedeni k diskusi a formulaci vlastních názorů, které si díky informacím vytvářejí. V závěru se v diskusi probírají témata - objektivní informace, výběr a zpracování informací, skryté významy, ironie a pejorativní výrazy,....
|
Rádio |
- Třída se stává vysílací směnou "Rádia Lávka", které bude vysílat ze Studia Lávka 20-30 minut nepřetržitého vysílání.
- Jsou rozděleny jednotlivé úkoly - režie, hudební redaktoři, zvukař, speaker atd. Studenti mají k dispozici veškerou technickou podporu, obsah vysílání musí naplnit sami.
- Stejně jako u skutečného rozhlasového vysíláni musí splnit řadu technických požadavků (odvysílat reklamy, znělky, poměr české a zahraniční hudby, tématické relace atd.).
- Připravené vysílání ve stanoveném čase proběhne a je zaznamenáno na CD. Nahrávku třída dostane po zpracování na památku.
- V závěrečné diskusi se všichni seznámí s prací druhých, sdělí si zážitky a dojde ke srovnání se skutečnou situaci, která v rádiu při vysílání panuje. Kromě společného zážitku je kladen důraz na kolektivní spolupráci.
|
Public relations |
- Celá lekce probíhá jako hra na výběrové řízení pro firmy zabývající se dopravními systémy.
- Je vyhlášeno výběrové řízení a studenti jsou rozděleni do skupin, které zastupují jednotlivé společnosti. Každá z firem má jiné vstupní podmínky a historii. Je na skupině, aby zvolila vhodnou taktiku k prezentaci firmy. K tomu slouží řada tiskových konferencí, kde tiskoví mluvčí prezentují vlastní plány a přístupy firem.
- Přímý přenos z těchto vystoupení sleduje veřejnost (ostatní studenti, pedagogové) v televizi. Veřejnost reaguje a je zpětnou vazbou pro mluvčí. Funguje také novinářská skupina.
- I když nakonec dojde k výběru jedné firmy, podstatou je cesta, která k tomuto výběru vedla.
- V závěrečné diskusi upozorníme na úkoly a smysl tiskových mluvčích
|
Reklama |
- V průběhu lekce se studenti seznámí s reklamou, jako se všudypřítomným tokem informací, které pronikají do našeho soukromí. Reklamu nelze ignorovat, stejně jako ji bezmezně přijímat, proto je třeba vybírat a hodnotit.
- Skupiny studentů dostanou různá zadání na tvorbu reklamy. Příprava pro různé druhy médií je také rozdílná a vzájemná prezentace pomůže odhalit další témata, která rozebíráme v závěrečné diskusi (co pozitivního přináší reklama, etika reklamy, cílové skupiny atd.).
|
Pravidla cestování |
- Třída zažije situaci, jaká je při vysílání pořadů typu "dobré ráno" v ČT. Studenti se v rolích zástupců cestovních agentur pokouší (coby hosté TV pořadu) propagovat svou nabídku.
- Studenti se musí seznámit s praktickými povinostmi, které je třeba splnit při cestě do zahraničí (co je to vízum, pojištění, kurzy měn, výhody a nevýhody jednotlivých dopravních prostředků,...).
- V závěru lekce studenti shlédnou dokument o zvolené zemi, do které připravila zájezd vítězná cestovní agentura.
|
Pomocné vědy historické |
- Pro třídu je připraven program seznamující je s metodami historikovy práce (konkrétně - paleografie, genealogie, chronologie a heraldika).
- Studenti připravují prezentace pro společný vědecký kongres. K dispozici mají skutečné dobové prameny, které musí zpracovat.
- Závěrečné výstupy (výklad "na živo", rozhlasová nahrávka a televizní nahrávka) jsou zaznamenány a třída je obdrží na DVD.
|
Hudební obraz |
- Třída se rozdělí na dvě skupiny a každá samostatně tvoří vlastní dílo.
- V první fázi programu si vyzkoušíme, co je to zvukový příběh, zkratka, náznak. Pomocí jednoduchých nástrojů vznikají poloimprovizované skladby. Jde o zachycení nálady, předání určitého pocitu pomocí zvuků a hudby.
- V druhé části lekce se skupina inspiruje výtvarným dílem a snaží se zachytit jeho sdělení pomocí zvuků.
- V závěru se skupiny sejdou a vzájemně diskutují, jak asi vypadá předloha zaznamenané skladby.
|
Nahrávací studio |
- Nahrávání ve studiu byvá často popisováno různými umělci a jsou známy různé veselé příhody. Výukový program zprostředkovává třídnímu kolektivu tuto zkušenost.
- V první části lekce si seznámíme s významem jednotlivých nástrojů (aranže) pro hudební dílo, významem melodie a rytmu, s funkcí dirigenta. Vše si zároveň v hravých cvičeních vyzkoušíme a ověříme.
- V druhé části třída postupně nahrává hudební skladbu (po nástrojích, do jednotlivých stop).
- V závěru lekce si poslechneme výsledky nahrávání a vysvětlíme postupy, kterými jsme se ubírali.
|
Hudební škatulkování |
- Předpokládá se, že valná většina mladých lidí poslouchá soudobou hudbu a skrze ni se vymezují ve společnosti.
- V průběhu lekce studenti zkoumají hlavní názory a postoje hudebních směrů (rock, metal, folk a punk).
- Studenti hledají společenské a historické příčiny vzniku těchto názorových proudů a vyzkoušejí si i tvorbu v duchu daného stylu.
|
Retrospektivní nahrávka |
- Kolektiv třídy prošel během studia řadou společných zážitků a zkušeností. Celý program je zaměřen na tvorbu nahrávky, která se vrací k jednotlivým událostem a vzpomínkám. Na pozdějších setkáních třídy se tato nahrávka často použiívá.
- Při první návštěvě třída vzpomíná na společné zážitky a sestavuje program nahrávky. Jednotlivé události jsou zpracovány formou - rozhlasové hry, četby z kroniky, písničky, básničky, dramatizace atd. Je připraven scénář celého záznamu, včetně hudebních předělů.
- Během druhé návštěvy je realizováno samotné nahrávání. Jednotliví studenti vystupují se svými příspěvky. Často si třída pozve oblíbeného pedagoga, případně požádá třídního učitele o hodnocení třídy.
|